Planujesz rejestrację jako osoba bezrobotna?
Sprawdź, co należy przygotować, aby proces przebiegł sprawnie i bez zbędnych przeszkód.
Rejestracja w Urzędzie odbywa po uprzednim umówieniu terminu - umówisz się:
- osobiście w pokoju numer 6,
- telefonicznie pod nr 17 788 00 94
- za pośrednictwem platformy praca.gov.pl
Pamiętaj!
- Rejestracji dokonasz również bez wychodzenia z domu elektronicznie - Instrukcja elektronicznej rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy
- Obsługa rejestracji odbywa się w pokoju numer 2.
- Dokumenty do rejestracji zweryfikujesz w pokoju numer 6.
- Przeciętny czas rejestracji to około 40 minut.
- Rejestracja z dużą ilością dokumentów to czas około 1 godziny.
- Pamiętaj, aby dane podane we wniosku były zgodne z dokumentami – ich poprawność wpływa na szybkość i skuteczność procesu rejestracji.
Jakie dokumenty przygotować przed rejestracją?
- Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości (np. paszport) – do wglądu podczas rejestracji osobistej;
- Świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy, zaświadczenia o kwalifikacjach zawodowych lub ukończonych kursach i szkoleniach;
- Świadectwa pracy oraz inne dokumenty potwierdzające przebieg zatrudnienia, niezbędne do ustalenia uprawnień wynikających z przepisów ustawy;
- Dokumenty potwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac – jeśli takie posiadasz;
- Orzeczenie o niepełnosprawności lub inny dokument potwierdzający rodzaj i stopień niepełnosprawności – jeżeli dotyczy.
Jakie dane należy podać we wniosku o rejestrację?
- Imię (imiona) i nazwisko;
- Obywatelstwo (obywatelstwa);
- Numer PESEL, a jeśli nie posiadasz – data i miejsce urodzenia, płeć, rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości;
- Stan cywilny oraz informacja, czy Twój małżonek ma status osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy;
- Liczba dzieci na utrzymaniu, ich daty urodzenia oraz informacja o samotnym wychowywaniu dzieci;
- Informacja o posiadaniu Karty Dużej Rodziny;
- Informacja o byciu opiekunem osoby niepełnosprawnej;
- Adres zamieszkania i korespondencyjny, dane kontaktowe (telefon, e-mail – jeżeli posiadasz);
- Wykształcenie oraz ukończone szkoły;
- Zawód wyuczony, zawód wykonywany, kwalifikacje cząstkowe (zgodnie z ustawą o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji);
- Zawód, w którym chcesz pracować, wraz z potwierdzeniem kwalifikacji (np. dokumenty lub minimum 3 miesiące doświadczenia);
- Znajomość języków obcych – z określeniem poziomu;
- Posiadane uprawnienia, ukończone szkolenia zwiększające szanse na zatrudnienie;
- Rodzaj i stopień niepełnosprawności – jeżeli dotyczy;
- Okresy zatrudnienia z podaniem: nazw pracodawców, stanowisk, wymiaru czasu pracy i podstawy prawnej;
- Okresy prowadzenia działalności gospodarczej lub innej pracy zarobkowej (wraz z informacją o składkach na ubezpieczenia społeczne);
- Inne okresy zaliczane do uprawniających do zasiłku (zgodnie z ustawą);
- Sposób zakończenia ostatniego stosunku pracy lub służbowego (ważne przy ustalaniu prawa do zasiłku);
- Kierunki szkoleń, którymi jesteś zainteresowana/-y;
- Informacja o gotowości do podjęcia pracy za granicą (UE/EOG/inne kraje z umowami z UE);
- Zgoda lub brak zgody na przetwarzanie danych osobowych w sieci EURES;
- Fakty niezbędne do ustalenia możliwości przyznania statusu bezrobotnego (art. 2 pkt 1 ustawy);
- Numer rachunku bankowego – w celu przekazywania świadczeń;
- Informacje potrzebne do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego (bezrobotnego i członków rodziny);
- Informacja o statusie pobytowym w Polsce – w przypadku cudzoziemców.