W dniu 7 października 2025 roku Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mielcu zorganizowało spotkanie wraz ze szkoleniem dyrektorów i kierowników ośrodków pomocy społecznej z terenu Powiatu Mieleckiego.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Powiatowego Urzędu Pracy w Mielcu – Adriana Miłoś Zastępca dyrektora oraz Agnieszka Fleszar Kierownik działu ewidencji i świadczeń. Celem wizyty było zapoznanie uczestników z nowelizacjami wprowadzonymi przez ustawę z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, które wprowadziły istotne zmiany w funkcjonowaniu powiatowych urzędów pracy.
Podczas spotkania, poruszone zostały tematy warunków uzyskania statusu bezrobotnego i poszukującego pracy, rozszerzenia grona klientów powiatowych urzędów pracy m.in. rolników. Dzięki obecności przedstawiciela KRUS wyjaśniono wątpliwości podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom osób posiadających gospodarstwa rolne oraz możliwości korzystania z pomocy osób zainteresowanych odejściem z rolnictwa.
Wyjaśnione zostały zmiany proceduralne uzyskania zasiłku dla bezrobotnych, kwestie zniesienia obowiązkowych wizyt w urzędzie, na rzecz innych form kontaktu, a także braku negatywnych konsekwencji nieprzyjęcia oferty pracy.
Zaprezentowane zostały formy pomocy, jakie powiatowe urzędy pracy mogą zaoferować swoim klientom: zarówno wsparcie w poszukiwaniu pracy, doradztwo zawodowe, jak i wsparcie finansowe kierowane do bezrobotnych i pracodawców.
Ustawa o rynku pracy wprowadziła szereg modyfikacji mających na celu poprawę efektywności działań na rzecz osób bezrobotnych oraz ułatwienie dostępu do świadczeń i wsparcia. Wybrane zmiany wprowadzone przez ustawę:
- Rejestracja w urzędzie pracy wg miejsca zamieszkania, a nie zameldowania
- Możliwość rejestracji rolników jako bezrobotnych bez względu na wielkość gospodarstwa (ha)
- Rejestracja preferencyjnie online przez portal praca.gov.pl. W urzędzie dostępna jest pomoc i stanowisko komputerowe
- Zasiłek dla bezrobotnych
- wydłużony czas wypłaty dla osób z niepełnosprawnościami i posiadających Kartę Dużej Rodziny - 12 miesięcy
- brak zasiłku w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika
- Zmiany w kontaktach z PUP - wymagany kontakt bezrobotnego minimum raz na 90 dni
- Zrezygnowano z obowiązkowych wizyt w PUP w celu potwierdzenia gotowości do podjęcia pracy. Możliwość kontaktu telefonicznego i e-mail z doradcą ds. zatrudnienia.
- Limit czasu w ewidencji status osoby bezrobotnej - maksymalnie 3 lata bez przerwy, ponowna rejestracja możliwa po 90 dniach
- Jeżeli oferta pracy nie odpowiada oczekiwaniom osoby bezrobotnej to PUP nie będzie zmuszał do jej przyjęcia
- Wsparcie dla niezarejestrowanych - nawet osoba pracująca, ma możliwość skorzystania z pomocy PUP
- Dofinansowanie dla pracodawców do wynagrodzeń pracowników zatrudnianych w wieku powyżej 50 roku życia
- Krajowy Fundusz Szkoleniowy rozszerzony dostęp dla wszystkich, w tym pracowników na umowach zlecenia, o dzieło, jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG)
- Bon na kształcenie ustawiczne oraz pożyczka edukacyjna nawet do 400% przeciętnego wynagrodzenia
- Świadczenia - PUP wypłaca świadczenia tylko na konto bankowe
- Wszystkie oferty pracy firm publicznych i prywatnych korzystających ze środków publicznych trafiają do systemu ePraca
Zmiany wprowadzone przez nową ustawę mają na celu zarówno uproszczenie procedur, jak i zwiększenie dostępności różnych form wsparcia dla osób bezrobotnych, co w konsekwencji ma przyczynić się do szybszego powrotu na rynek pracy oraz efektywniejszego zarządzania systemem zatrudnienia w Polsce.