W odniesieniu do Państwa pytań związanych z rozprzestrzenianiem się na terytorium Polski koronawirusa SARS-CoV-2 wywołującego chorobę CONVID-19, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje, że należy racjonalnie oceniać potencjalne zagrożenia i podejmować racjonalne działania sprowadzające się w przede wszystkim do unikania skupisk ludzi.
Ministerstwo Zdrowia poinformowało że każda, nawet nieubezpieczona osoba, będzie diagnozowana bezpłatnie w przypadku podejrzenia zakażenia koronowirusem. Reguluje to ustawa z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374)
W związku z powyższym prosimy o rozważenie tej informacji i powstrzymania się od rejestracji w powiatowym urzędzie pracy w celu m.in. uzyskania uprawnienia do korzystania z ubezpieczenia zdrowotnego.
Ponadto osoby ubiegające się o nadanie statusu bezrobotnego lub poszukującego pracy mogą złożyć wniosek w postaci elektronicznej do właściwego powiatowego urzędu pracy korzystając z systemu Praca.gov.pl
Możliwe są dwie ścieżki postępowania.
- Pełna rejestracja elektroniczna, która polega na wniesieniu do urzędu pracy wniosku wraz z załącznikami w postaci elektronicznej po opatrzeniu ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym. W tej sytuacji nie jest wymagana wizyta osoby w urzędzie pracy. Osoba otrzyma na konto w Praca.gov.pl decyzję o przyznaniu statusu osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy i ewentualnym prawie do zasiłku w postaci elektronicznej.
- Prerejestracja, która polega na złożeniu do urzędu pracy wniosku w postaci elektronicznej. W tej sytuacji osoba ma możliwość umówienia się do urzędu pracy w dogodnym terminie w celu potwierdzenia poprawności przekazanych danych i dostarczenia załączników.
Praca.gov.pl zapewnia również osobom bezrobotnym możliwość ubiegania się o usługi i świadczenia udzielane przez urzędy pracy poprzez złożenie wniosku elektronicznego. Pełen wykaz wniosków Powiatowego Urzędu Pracy w Mielcu znajduje się na stronie: https://mielec.praca.gov.pl/-/11377100-elektroniczne-uslugi-pup-w-mielcu-wykaz
Dostępne są m.in:
1. Rejestracja osoby bezrobotnej, poszukującej pracy
2. Uzupełnienie załączników do wniosku o rejestrację jako osoba bezrobotna, poszukująca pracy
3. Zgłoszenie podjęcia pracy
4. Zgłoszenie rozpoczęcia, wznowienia działalności gospodarczej
5. Zgłoszenie wyjazdu lub braku gotowości do podjęcia zatrudnienia
6. Wniosek o wyrejestrowanie
7. Wniosek o przekazanie dokumentów do innego urzędu pracy
8. Wniosek o przyznanie i wypłatę dodatku aktywizacyjnego
9. Wniosek o wydanie zaświadczenia
10. Wniosek o przelew świadczeń na konto
11. Zgłoszenie oferty pracy, stażu i praktyk
12. Wnioski związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Osoby bezrobotne i poszukujące pracy mają możliwość zapoznania się również z informacjami dotyczącymi zasad rejestracji, usługami i formami wsparcia udzielanymi przez urzędy pracy, a także z danymi kontaktowymi do poszczególnych urzędów pracy w ramach Wortalu PSZ (https://psz.praca.gov.pl). Aktualne oferty pracy, stażu, praktyk zawodowych a także informacje o szkoleniach, giełdach pracy, poradach grupowych udzielanych przez wszystkie urzędu pracy a także ochotnicze hufce pracy publikowane są w ramach Centralnej Bazy Ofert Pracy (https://oferty.praca.gov.pl)
Pełna informacja z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej znajduje się w pliku do pobrania.