Dla pełnej rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
- W Praca.gov.pl przechodzimy do grupy usług „Usługi elektroniczne".
- Wskazujemy właściwą usługę - „Zgłoszenie do rejestracji, jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)".
- Przed rozpoczęciem rejestracji można zapoznać się Pomocą systemu, które opisuje proces rejestracji w sposób elektroniczny.
- Wprowadzamy Powiatowy Urząd Pracy, do którego będziemy kierować wniosek. Aby przejść do dalszej części wniosku naciskamy przycisk „Dalej".
- Pierwszym krokiem rejestracji jest uzupełnienie ankiety, która pomoże w ustaleniu naszego statusu na rynku pracy. Odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie oraz w dalszej części wniosku muszą być zgodne z prawdą i odpowiadać naszej aktualnej sytuacji na rynku pracy, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
- Po uzupełnieniu ankiety przepisujemy kod z obrazka i przechodzimy na kolejną zakładkę formularza wybierając przycisk „Ustal status osoby na rynku pracy".
- Następnie potwierdzamy, że decydujemy się na przejście do zaproponowanej ścieżki rejestracji lub wskazujemy inną.
- W dalszej kolejności wybieramy metodę rejestracji. W sytuacji, gdy posiadamy Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny powinniśmy wybrać „Rejestrację w powiatowym urzędzie pracy", gdyż umożliwia nam ona dokonanie rejestracji w sposób w pełni elektroniczny, bez konieczności wizyty w urzędzie pracy. W przeciwnym wypadku możemy wybrać „Zgłoszenie do rejestracji w powiatowym urzędzie pracy", które wiąże się jednak z koniecznością wizyty w urzędzie w celu dostarczenia załączników i dokonania rejestracji.
- Następnie zapoznajemy się z wykazem dokumentów, które są potrzebne dla dokonania rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy. Skanujemy wymagane dokumenty lub robimy ich zdjęcia telefonem komórkowym, zwracając uwagę, aby wielkość pojedynczego pliku nie była większa niż 4 MB, a wszystkich – 24 MB. Mniejsze pliki można uzyskać wybierając niższą rozdzielność skanowania lub gorszą jakość zdjęć w telefonie. Zalecane jest przygotowanie wszystkich dokumentów na początku procesu rejestracji.
- Przycisk "Pokaż wykaz dokumentów" zawiera listę dokumentów jakie należy przygotować w formie elektronicznej bądź papierowej w przypadku prerejestracji.
W zależności od wybranej uprzednio ścieżki, informacja o wymaganych dokumentach może różnić się.
Każdy urząd może mieć zdefiniowaną własną listę dokumentów.
- Wprowadzamy swoje dane identyfikacyjne i dołączamy wymagane załączniki.
- Wskazujemy dane rachunku bankowego, Urząd Skarbowy i Narodowy Fundusz Zdrowia, do których urząd pracy będzie kierował zgłoszenia związane z naszym opodatkowaniem i ubezpieczeniem.
- W kolejnych krokach uzupełniamy informacje dotyczące posiadanego: wykształcenia, zawodów, znajomości języków obcych, uprawnień i umiejętności, dotychczasowego przebiegu zatrudnienia, itp. zgodnie z kolejnymi krokami formularza rejestracji.
- Możemy wprowadzić również dane członków rodziny, których chcielibyśmy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego.
- Następnie, o ile nas to dotyczy, wprowadzamy informacje dotyczące nieruchomości rolnej lub działalności rolniczej.
- Możemy zweryfikować kompletność, poprawność i wielkość dołączonych załączników oraz uzupełnić brakujące.
- Wybieramy sposób, w jaki urząd pracy przekaże dokumenty zwrotne w ramach danego wniosku. W sytuacji, gdy zaznaczymy „konto w Praca.gov.pl", otrzymamy decyzję o nadaniu statusu osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy i ewentualnym prawie do zasiłku w sposób elektroniczny. Jeżeli wskażemy „kontakt listowny" decyzja zostanie przesłana listownie.
- Wprowadzamy dane kontaktowe: telefon i/ lub e-mail, które umożliwią pracownikowi urzędu skontaktowanie się w celu wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości związanych z wnioskiem.
- Następnie zapoznajemy się i akceptujemy warunki zachowania statusu osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy.
- Możemy dokonać podglądu wypełnionego wniosku o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy.
- Jeżeli wprowadzone we wniosku dane są poprawne akceptujemy oświadczenie bezrobotnego oraz oświadczenie o zgodności ze stanem faktycznym.
- Wybieramy rodzaj podpisu elektronicznego, którym opatrzymy wniosek wraz z załącznikami – Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny.
- W przypadku wybrania Profilu Zaufanego, akceptujemy informację o przekierowaniu nas do platformy zewnętrznej, wprowadzamy login i hasło bezpośrednio w Profilu Zaufanym lub uwierzytelniamy się poprzez innego dostawcę tożsamości - bank lub operatora pocztowego, podpisujemy wniosek i wysyłamy do właściwego urzędu pracy.
- Ekran Podsumowanie zawiera potwierdzenie, że wniosek o dokonanie rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy został wysłany do urzędu pracy. Naciskając przycisk Zakończ – kończymy proces rejestracji.
- Jeżeli chcemy upewnić się, że wniosek został przesłany do urzędy pracy możemy zalogować się do konta klienta w Praca.gov.pl. Logujemy się np. przez login.gov.pl (Profilem Zaufanym).
- Po poprawnym zalogowaniu na zakładce Sprawy możemy dokonać podglądu przesłanego wniosku (KRB).
- Możemy zapoznać się również z Urzędowym Potwierdzeniem Przedłożenia (UPP), który stanowi potwierdzenie dostarczenia wniosku elektronicznego do urzędu pracy.
UWAGA:
- Rejestracja elektroniczna jest obsługiwana przez pracownika urzędu w możliwie najszybszym terminie nie później niż 30 dni.
- Przesłanie wniosku elektronicznego nie jest równoznaczne z uzyskaniem statusu osoby bezrobotnej. Zgłoszony wniosek o rejestrację zostanie zweryfikowany przez pracownika urzędu, który ustali czy zostały spełnione warunki do jego przyznania.
- W przypadku decyzji pozytywnej, nadanie statusu osoby bezrobotnej i objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym następuje z dniem wysłania wniosku elektronicznego wraz z załącznikami, opatrzonego Profilem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym, niezależnie od tego w którym dniu otrzymają Państwo odpowiedź z urzędu.
- W przypadku zaznaczenia „kontakt przez praca.gov.pl" - decyzja o przyznaniu statusu i wszelkie dokumenty z urzędu będą przekazywane do Państwa w sposób elektroniczny. Należy logować się na konto użytkownika w Praca.gov.pl i zapoznać się z korespondencją z urzędu.
- W przypadku wybrania „kontakt listowny" - dokumenty zostaną wysłane pocztą na wskazany w formularzu elektronicznym adres korespondencyjny.
- Przekazanie numeru telefonu i/lub e-mail usprawni kontakt pracownika urzędu z Państwem w przypadku ewentualnych wątpliwości dotyczących przekazanych danych