* - Aktualizacja treści artykułu (treść oznaczona gwiazdką) - w dniu 24.06.2020 roku
Powiatowy Urząd Pracy w Mielcu ogłasza nabór wniosków o udzielenie dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne dla mikroprzedsiębiorcy, małego i średniego przedsiębiorcy, na podstawie art. 15zzb ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (DZ.U. poz. 374 z poźn. zm.).
- Powiatowy Urząd Pracy w Mielcu z dniem 22.05.2020 roku uruchamia nabór wniosków o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne dla mikroprzedsiębiorcy, małego i średniego przedsiębiorcy, o których mowa w art. 15 zzb ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacjami kryzysowymi ( Dz. U poz. 374 z późn. zm) - do dnia 05.06.2020 roku.
- Powiatowy Urząd Pracy w Mielcu z dniem 05.06.2020 roku uruchamia kolejny nabór wniosków o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne dla mikroprzedsiębiorcy, małego i średniego przedsiębiorcy, o których mowa w art. 15 zzb ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacjami kryzysowymi ( Dz. U poz. 374 z późn. zm) - do dnia 19.06.2020 roku. *
- Powiatowy Urząd Pracy w Mielcu z dniem 19.06.2020 roku uruchamia kolejny nabór wniosków o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne dla mikroprzedsiębiorcy, małego i średniego przedsiębiorcy, o których mowa w art. 15 zzb ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacjami kryzysowymi ( Dz. U poz. 374 z późn. zm).
- Wnioski przyjmowane będą do dnia ogłoszenia zakończenia naboru*.
- Za datę złożenia Wniosku uważa się datę wpływu wniosku do Powiatowego Urzędu Pracy w Mielcu.
Zasady naboru:
- O dofinansowanie mogą się ubiegać przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, którzy wykażą spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19.
UWAGA: Przedsiębiorca musi mieć aktywną działalność gospodarczą. Dodatkowo okres który został uwzględniony do obliczania spadku obrotów (zarówno w 2020 jak i 2019r.), musi być w czasie, gdy działalność była aktywna.
- Dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie części wynagrodzeń oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne pracowników w rozumieniu art. 15 g ust. 4 zdanie pierwsze ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw tj.:
- pracownikiem jest osoba fizyczna, która zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostaje z pracodawcą w stosunku pracy, albo
- oraz osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo które wykonują pracę zarobkową na podstawie innej niż stosunek pracy na rzecz pracodawcy będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną lub inną spółdzielnią zajmującą się produkcją rolną, jeżeli z tego tytułu podlega obowiązkowi ubezpieczeń: emerytalnemu i rentowemu, z wyjątkiem pomocy domowej zatrudnionej przez osobę fizyczną.
- Aby uzyskać wsparcie należy złożyć podpisany Wniosek wraz z umową (umowa jest integralną częścią wniosku) do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na swoją siedzibę*.
- We wniosku o przyznanie dofinansowania przedsiębiorca oświadcza o:
- wystąpieniu u przedsiębiorcy spadku obrotów gospodarczych,
- braku przesłanek do ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy, o których mowa w art. 11 lub art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe,
- niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r.,
- posiadaniu statusu mikroprzedsiębiorcy, małego albo średniego przedsiębiorcy,
- zatrudnianiu pracowników objętych wnioskiem,
- wysokości wynagrodzenia każdego z pracowników objętych wnioskiem i należnych od tego wynagrodzenia składek na ubezpieczenia społeczne,
- numerze rachunku bankowego albo numerze rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej właściwego dla prowadzonej działalności gospodarczej.
UWAGA
- Przedsiębiorca nie może otrzymać dofinansowania w części, w której te same koszty zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych.
- Dofinasowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne stanowi pomoc publiczną.Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej:
- Zgodnie z art. 15zzb ust. 12 ustawy COVID-19 przedsiębiorca nie może otrzymać dofinansowania w części, w której te same koszty zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych.
- Powyższe oznacza, że przedsiębiorca może się ubiegać o inne formy wsparcia przewidziane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instrukcjach rynku pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1478 z późn. zm.) i je otrzymać w części, w której nie pokrywa się ono z ww. dofinansowaniem. W praktyce będzie to oznaczało, że pracodawca nie może otrzymać np.:
- refundacji, której mowa w art. 51a ust. 1 ustawy,
- refundacji część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne w ramach robót publicznych, prac interwencyjnych,
- pokrycia kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne refundowanych pracodawcy, o których mowa w art. 47 ustawy,
- refundacji pracodawcy kosztów składek na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia podejmujących pierwszą pracę, o których mowa w art. 60c ustawy,
- pokrycia kosztów dofinansowania wynagrodzenia zatrudnionego bezrobotnego powyżej 50 roku życia, o którym mowa w art. 60d ustawy,
- refundacji pracodawcy, w ramach bonu zatrudnieniowego, części wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 66m ust. 7 ustawy.
- Uzyskanie zwolnienia w ZUS nie wyklucza skorzystania ze wsparcia w ramach art.15zzb. W sytuacji, gdy przedsiębiorca skorzystał ze zwolnienia z opłacania składek odprowadzanych do ZUS, nie może otrzymać dofinansowania w części dotyczącej składek na ubezpieczenia społeczne. Może natomiast otrzymać dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników.
- Ustawa COVID-19 umożliwia łączenie formy wsparcia, o której mowa w art. 15zzd (pożyczka) z formą wskazaną w art. 15zzb. Pożyczka (art. 15zzd) docelowo może być przeznaczona na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy. Dofinansowanie w art. 15zzb jest wsparciem z przeznaczeniem na części kosztów wynagrodzeń pracowników. Zatem o ile pożyczka, nie została przeznaczona na wynagrodzenia dla pracowników, te dwa instrumenty nie wykluczają się.
- Dopuszczalne jest skorzystanie zarówno z dofinansowania wynagrodzeń pracowników w ramach instrumentu z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (udzielanego przez Wojewódzki Urząd Pracy) i w ramach art.15zzb ,ale jedynie pod warunkiem, że nie będzie ono dotyczyło tych samych pracowników. Jeśli przedsiębiorca skorzysta z instrumentu w ramach art.15zzb, nie może skorzystać z instrumentu finansowanego ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na tego samego pracownika.
- Dodatkowe wyjaśnienia dot. art. 15zzb dotyczące spółek cywilnych:
- Wspólnicy spółki cywilnej w przypadku zatrudniania pracowników, występują jako zbiorowy pracodawca. W związku z powyższym z wnioskiem o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne może wystąpić tylko wspólnik uprawniony do reprezentowania ww. pracodawcy zbiorowego. We wniosku wspólnik podaje dane spółki cywilnej (w tym NIP, REGON oraz numer rachunku bankowego).
Wnioski można składać:
- Drogą elektroniczną - w tym celu należy:
- wejść na www.praca.gov.pl zakładka https://www.praca.gov.pl/eurzad/index.eup#/inneSprawy/listaDokumentow?dest=TARCZA i przejść do edycji wniosku;
- dalej postępować zgodnie z instrukcjami znajdującymi się na stronie;
- PAMIĘTAĆ, by do wniosku wypełnianego elektronicznie dołączyć następujące dokumenty:
- umowę o wypłatę dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników wraz z załącznikami
- kalkulator spadku obrotów oraz z kalkulator dofinansowania - za cały okres za jaki Przedsiębiorca wnioskuje,
- zestawienia źródeł finansowania umowy - niewypełniony.
-
Złożenie wniosku w formie elektronicznej, pod warunkiem posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego, nie wymaga wizyty osobistej w urzędzie dlatego rekomendujemy, aby cały proces ubiegania się o dofinansowanie odbywał się zdalnie.
- W formie papierowej - w tym celu należy:
- wydrukować 2 egzemplarze Umowy o wypłatę dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 - czytelnie podpisać wszystkie egzemplarze ww. umowy i Klauzulę informacyjną dot. przetwarzania danych osobowych;
- wydrukować Wniosek o udzielenie dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 – wypełnić wniosek i podpisać;
- pobrać, a następnie wypełnić Kalkulator spadku obrotów oraz Kalkulator dofinansowania do wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne (za okres za jaki Przedsiębiorca ubiega się o dofinansowanie) - załącznik nr 2 do Wniosku. Po wypełnieniu Kalkulator wydrukować i dołączyć do wniosku;
UWAGA przy składaniu wniosku w wersji papierowej, załącznik 'Kalkulator', należy BEZWZGLĘDNIE wypełnić na komputerze wprowadzając odpowiednie dane. Dopiero po ich wypełnieniu i automatycznym przeliczeniu przez kalkulator można dokument wydrukować.
- wydrukować 2 egzemplarze Zestawienia źródeł finansowania umowy (załącznik nr 3 do Umowy) - podpisać Klauzulę dot. przetwarzania danych osobowych i 2 egzemplarze dołączyć do umowy;
- komplet dokumentów:
- umowa - 2 egzemplarze,
- wniosek o udzielenie dofinansowania - 1 egzemplarz,
- wydruk z kalkulatora spadku obrotów oraz z kalkulatora dofinansowania za okres ubiegania się o dofinansowanie - 1 egzemplarz,
- zestawienia źródeł finansowania umowy - 2 egzemplarze.
- Należy złożyć przygotowane dokumenty, które można:
- wysłać w sposób tradycyjny na adres:
- Powiatowy Urząd Pracy w Mielcu
- ul. Chopina 16a
- 39-300 Mielec
- lub złożyć do przygotowanej w tym celu skrzynki ustawionej na parterze budynku urzędu (dokumenty pozostawiane są bez możliwości potwierdzenia ich złożenia).
- Prosimy o podanie poprawnego adresu email, który ułatwi kontakt elektroniczny.
- Podpisane Umowy o udzielenie dofinansowania* będą przesyłane do wnioskodawców drogą elektroniczną (w formie skanu). Oryginalny dokument zostanie przekazany w terminie późniejszym.
UWAGA!!! Obowiązują jedynie
załączniki znajdujące się na stronie: https://mielec.praca.gov.pl/-/11972900-dofinansowanie-czesci-kosztow-wynagrodzen-pracownikow-dla-mikroprzedsiebiorcow-malych-i-srednich-przedsiebiorcow-ast-15zzb-
- Szczegółowe zasady dotyczące ubiegania się o ww. wsparcie oraz druk wniosku i umowy dostępne są na stronie internetowej tut. PUP: https://mielec.praca.gov.pl/-/11972900-dofinansowanie-czesci-kosztow-wynagrodzen-pracownikow-dla-mikroprzedsiebiorcow-malych-i-srednich-przedsiebiorcow-ast-15zzb-
Dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne dla mikroprzedsiębiorcy, małego i średniego przedsiębiorcy na podstawie art. 15 zzb ustawy COVID-19 będzie objęte dofinansowaniem Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym m.in. w ramach POWER, RPO WP lub środków Funduszu Pracy.
Kontakt:
- 17 788 00 50
- 17 788 00 51
- 17 788 00 65
- email: pomoc@pup.mielec.pl
Prosimy o zapoznawanie się z informacjami dotyczącymi zasad naboru i procesu składania wniosków.
Złożenie kompletnego i dokładnie wypełnionego wniosku znacznie przyspieszy udzielenie wsparcia.
WAŻNE: W przypadku wpływu niekompletnych wniosków będziemy się z Państwem kontaktować telefonicznie lub mailowo, poinformujemy również o podpisaniu umowy pozwalającej na wypłatę środków.